KŁADKA OBROTOWA PRZEZ MOTŁAWĘ
< Poprzednie | Następne > |
KŁADKA PIESZA OBROTOWA przez Motławę, otwierana w poziomie, łącząca północny cypel Spichlerzy z Długim Pobrzeżem, na wysokości ul. św. Ducha. W 2015 władze miasta Gdańska z partnerem rewitalizacji cypla Spichlerzy – firmą Granaria Development Gdańsk (konsorcjum firm Immobel Poland oraz Multibud Ciurzyński) (zob. Granaria) – ogłosiły konkurs architektoniczny na projekt kładki. Z propozycji siedmiu zespołów projektowych 19 I 2016 wybrano projekty pracowni Autorskie Studio Architektury ASA-Architekci Sp. z o.o. z Rzeszowa oraz Studio Bednarski Ltd. z Londynu. Do realizacji skierowano drugi z nich.
Budowę rozpoczęto w lutym 2018, prace podwodne (budowa 100-tonowej podpory kładki w nurcie Motławy), trwające od kwietnia do czerwca, wykonała firma Aarsleff. Budowę przerwano na czas sezonu letniego. 23 VIII 2019 na miejsce budowy dostarczono główny element kładki (50 m długości, 4,5 szerokości, około 180 ton), wykonany w elbląskiej firmie Metal Service Center i dostarczony do Gdańska drogą wodną przez rzeki Elbląg, Nogat, Szkarpawę i Martwą Wisłę specjalnym pontonem pchanym przez holownik „Hetman”. Zamontowany został bez użycia dźwigów, metodą nasuwową. 24 i 25 XII 2019 udostępniona czasowo zwiedzającym, oddana do stałego użytku 1 VII 2020.
Ma długość 57 m, szerokość 4,5 m, wsparta jest na sztucznej wyspie pośrodku Motławy, zawierającej mechanizm obrotowy kładki, czas otwierania wynosi dwie minuty. Pod nią przepływają dwa kanały żeglugowe po 26 m długości i 4,5 m szerokości. W razie awarii – po przyczepieniu lin – możliwa do przesunięcia siłą rąk ludzkich.