RAJD MONTE CARLO
< Poprzednie | Następne > |
RAJD MONTE CARLO, najstarszy kontynuowany cyklicznie rajd samochodowy na świecie, organizowany od 1911 roku w Księstwie Monako. W latach 1911–1991 miał formułę zjazdu gwiaździstego z wybranych miast Europy do Monte Carlo. W latach 1959–1979 jednym z punktów startowych była Warszawa, a w latach 1965–1970 jednym z punktów kontroli czasu (PKC) był Gdańsk, z miejscem postoju na Długim Targu (1965–1968 i 1970) lub stadionie GKS Wybrzeże (1969). W latach 1959–1964 i 1971–1979 (za wyjątkiem roku 1973, gdy trasa biegła z Warszawy do Krakowa) punkt kontroli czasu znajdował się w Gdyni na Skwerze Kościuszki, zawodnicy przejeżdżali przez Gdańsk bez postoju. Organizatorem pomorskich PKC na zlecenie Automobilklubu Polski był Automobilklub Morski i jego działacze: Jan Luxemburg, Jan Karwacki, Jerzy Domański, Zdzisław Fronczek, Wojciech Sztajnduchert i Włodzimierz Winiarski.
Rajd był ważnym wydarzeniem sportowym, obszernie relacjonowanym przez lokalną prasę. Mimo iż odbywał się w drugiej połowie stycznia, gromadził na punkcie kontroli czasu i na ulicach miasta do kilkunastu tysięcy kibiców, w szczególności w latach, gdy załogi przybywały w godzinach popołudniowych (1967–1969). Służby porządkowe wielokrotnie miały trudności z umożliwieniem sprawnego wyjazdu kierowców. Zawodnicy podczas krótkiego pobytu udawali się na posiłek, tankowali auta, dokonywali drobnych napraw i udzielali wywiadów. Funkcję honorowych starterów pełnili przedstawiciele miejscowych struktur władzy, przewodniczący Prezydium Miejskiej Rady Narodowej Tadeusz Bejm (1965) i sekretarz Prezydium Miejskiej Rady Narodowej w Gdańsku Czesław Wojtyłło (1968 i 1969).
Najliczniejszą publiczność zgromadziła XXXVII edycja imprezy, odbywająca się w styczniu 1968 roku. Trasa rajdu prowadziła z warszawskiego Stadionu Wojska Polskiego (obecnie Stadion Miejski Legii) przez Lublin, Białystok, Olsztyn, Elbląg, Tczew do Gdańska, dalej przez Bydgoszcz do Poznania, Wrocławia i Kudowy. Do Gdańska zawodnicy dotarli w sobotę 20 I 1968 jadąc przez Orunię ul. Jedności Robotniczej ( Trakt św. Wojciecha), al. Leningradzką (obecnie ul. Podwale Przedmiejskie), ul. Chmielną i przez Bramę Zieloną na Długi Targ, pojazdy tankowano na stacji przy Bramie Oliwskiej. W tym etapie rajdu brało udział 14 załóg z pięciu krajów. Polskę reprezentowało pięć załóg z ówczesnym mistrzem Europy Sobiesławem Zasadą i Janem Dobrzańskim, jadącymi Porsche 911S z numerem bocznym 198. Sobiesław Zasada, sklasyfikowany na 8. pozycji po II etapie rajdu, 24 I 1968 wycofał się z rywalizacji po otrzymaniu informacji o śmierci ojca i powrócił do kraju.
Od 1998 organizowany jest Rallye Monte Carlo Historique, nawiązujący do wczesnych edycji imprezy. Rozpoczyna się zlotem gwiaździstym z pięciu miast Europy. W 2015 i 2016 brali w nim udział gdańszczanie: kierowca rajdowy Andrzej Lubiak oraz pilot Jerzy Szymański, jadący Fiatem 126p i w kolejnym roku Lancią Beta Montecarlo.