STOCZNIA GDAŃSKA. GŁÓWNY INŻYNIER BUDOWY
< Poprzednie | Następne > |
GŁÓWNY INŻYNIER BUDOWY STOCZNI GDAŃSKIEJ, kierownik zespołu stoczniowego we wszystkich fazach przygotowania i budowy statków. Stanowisko wykazywane w dokumentach Stoczni Gdańskiej od 1959 do 1996. Wcześniej taką funkcję pełnił Przewodniczący Komisji Zdawczej (m.in. w latach 50. XX wieku tę funkcję pełnił mgr inż. Mieczysław Czarniawski). W latach 1959–1974 odpowiedni pracownicy otrzymywali powołania na stanowisko „starszego budowniczego / głównego inżyniera budowy”. Od 1974 zgodnie z obowiązującą wówczas w Stoczni nomenklaturą powoływano „głównego budowniczego typu statku”. Niemniej w obiegu nadal funkcjonowało określenie „główny inżynier budowy”.
W latach 1959–1961 główni inżynierowie budowy podlegali Szefowi Technicznemu, mgr. inż. Mieczysławowi Brewce. Po zmianach organizacyjnych podległość została przeniesiona do powstałego w 1961 Szefostwa Nadzoru Technicznego (TH), którym kierowali w latach 1961–1971 mgr inż. Mieczysław Czarniawski i w latach 1971–1989 inż. Edmund Stachowiak. Siedziba Szefa TH, jego sekretariat oraz biura głównych inżynierów budowy znajdowały się w budynku dyrekcji (128A) na pierwszym piętrze.
Główni inżynierowie budowy w Stoczni Gdańskiej rekrutowali się spośród absolwentów studiów okrętowych na Politechnice Gdańskiej, z długoletnim stażem stoczniowym. Nominację uzyskiwali doświadczeni budowniczowie, kierownicy wydziałowi, technolodzy i konstruktorzy. Często praca w charakterze głównego inżyniera budowy stanowiła drogę do dalszego awansu w strukturach zakładu bądź rozwoju kariery w innych organizacjach. Zdarzało się, że główny inżynier budowy, po zdaniu statku, otrzymywał nominację na inżyniera gwarancyjnego i wypływał w rejs, niekiedy trwający ponad rok, podczas którego pełnił dozór techniczny nad jednostką.
Główny inżynier budowy, oprócz kierowania zespołem stoczniowym we wszystkich fazach przygotowania i budowy statków, ściśle współpracował ze wszystkimi komórkami zakładu od momentu przygotowań do podpisana kontraktu aż do zdania statku do eksploatacji. Pełnił funkcję przewodniczącego Komisji Zdawczej każdego statku. Brał udział w weryfikacji protokołów i uwag armatorów z okresu gwarancyjnego budowanych statków. Reprezentował Stocznię wobec kontrahentów zewnętrznych, zwłaszcza wobec armatorów i towarzystw klasyfikacyjnych oraz różnych inspekcji poszczególnych państw zamawiających jednostki pływające.
Najbardziej wymagające zadanie wiązało się z budową statków prototypowych. Niemniej przy pracy na statkach seryjnych tego samego typu udział głównego inżyniera budowy był konieczny przy uzgadnianiu i wprowadzaniu zmian, wymaganych przez armatorów lub wynikających z aktualizacji przepisów narodowych i klasyfikacyjnych. Zmiany wprowadzano także na podstawie uwag otrzymywanych ze statków będących w eksploatacji.
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B10 | 1951–1957 | trawler | „Radunia” (89) | |
B14 | 1957–1959 | trawler | „Zelenogorsk” (33) | |
B15 | 1960–1967 | trawler przetwórnia | „Leskov” (30) | inż. Kazimierz Beer inż. Witold Szerszeń |
B26 | 1962–1970 | trawler przetwórnia | „Kosmos” (45) | inż. Kazimierz Beer inż. Witold Szerszeń |
B22 | 1967–1972 | trawler przetwórnia | „Carina” (18) | inż. Kazimierz Beer inż. Witold Szerszeń |
B419 | 1973–1974 | trawler przetwórnia | „Vega” (11) | inż. Kazimierz Beer inż. Witold Szerszeń |
B414 | 1975–1977 | trawler przetwórnia | „Włócznik” (7) | inż. Kazimierz Beer inż. Witold Szerszeń |
B408 | 1978–1988 | trawler przetwórnia | „Ivan Bochkov” (38) | inż. Kazimierz Beer inż. Witold Szerszeń |
B674 | 1988 | trawler przetwórnia | „Tetman Hette” (1) | inż. Kazimierz Beer inż. Witold Szerszeń |
B671 | 1989–1992 | trawler przetwórnia | „Atria” (5) | |
B62 | 1958–1962 | baza śledziowa | „Severodvinsk” (11) | inż. Jerzy Skotniewski inż. Edmund Stachowiak |
B64 | 1963–1966 | baza przetwórnia | „Pioniersk” (14) | inż. Tadeusz Deptała inż. Edmund Stachowiak |
B67 | 1966–1968 | baza przetwórnia | „Gryf Pomorski” (2) | inż. Marian Zakrzewski |
B69 | 1967–1975 | baza przetwórnia | „Professor Baranov” (35) | inż. Konrad Banecki inż. Daniel Czekaj |
B670 | 1979–1981 | uniwersalna baza konserwiarnia | „Konstitutsiya SSSR” (6) | inż. Tadeusz Deptała |
B415 | 1975–1976 | tuńczykowiec | „Albatun” (6) | inż. Daniel Czekaj |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B30 | 1949–1954 | rudowęglowiec | „Sołdek” (29) | |
B31 | 1952–1961 | węglowiec | „Donbas” (72) | |
B31/201-214 | 1958–1961 | masowiec | „Santo Amaro” (14) | inż. Bronisław Pawłowski |
B522 | 1970–1971 | masowiec | „Tarnów” (5) | inż. Marian Rief |
B521/10 | 1975 | masowiec | „Jana Priya” (1) | inż. Ryszard Wójcik |
B539 | 1985–1989 | masowiec | „Finntrader” (2) | inż. Bronisław Pawłowski |
B683 | 1996 | masowiec | „Selandia” (1) | inż. Euzebiusz Szepietowski |
B684 | 1996–1997 | masowiec | „Pine Arrow” (2) | inż. Leszek Galic |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B514 | 1960–1962 | drewnowiec | „Volgoles” (16) | inż. Tadeusz Deptała inż. Andrzej Gawęda |
B45 | 1962–1968 | drewnowiec | „Belomorskles” (67) | inż. Tadeusz Deptała inż. Andrzej Gawęda |
B352 | 1987–1991 | drewnowiec | „Pavlin Vinogradov” (8) | inż. Jan Zienkiewicz |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B443 | 1970–1973 | chłodniowiec | „Aleksandra Kollontay” (11) | inż. Andrzej Gawęda
inż. Ryszard Wójcik inż. Jerzy Wroński |
B433 | 1972 | chłodniowiec | „Halniak” (3) | inż. Andrzej Gawęda inż. Ryszard Wójcik |
B437 | 1974–1986 | chłodniowiec | „Nikolay Kopernik” (20) | inż. Andrzej Gawęda inż. Ryszard Wójcik |
B365 | 1983–1986 | chłodniowiec | „Kursk” (7) | inż. Andrzej Gawęda inż. Ryszard Wójcik |
B68 | 1975–1981 | transportowiec rybacki | „Żuławy” (4) | inż. Witold Zieliński |
B360 | 1981 | chłodniowiec | „Albula” (2) | inż. Andrzej Gawęda |
B364 | 1986–1992 | chłodniowiec | „Kociewie” (7) | inż. Witold Zieliński |
B369 | 1992–1993 | chłodniowiec | „Justinian” (8) | inż. Witold Zieliński |
B369/II | 1994 | chłodniowiec | „Dole America” (4) | inż. Witold Zieliński |
B508 | 1995–1996 | chłodniowiec | „Pierre Doux” (2) | inż. Andrzej Gawęda |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B463 | 1976–1978 | kontenerowiec | „Caribia Express” (8) | inż. Bronisław Pawłowski |
B456 | 1978 | kontenerowiec | „Lafayette” (1) | inż. Bronisław Pawłowski |
B355 | 1988–1992 | kontenerowiec | „H. Cegielski” (4) | inż. Leszek Galic |
B500 | 1993–1994 | kontenerowiec | „Saint Corentin” (2) | inż. Tytus Gąsek |
B191 | 1995–1996 | kontenerowiec | „Cape Natal” (3) | inż. Jerzy Wroński |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B50 | 1952–1953 | drobnicowiec | „Nowa Huta” (5) | |
B51 | 1951–1959 | drobnicowiec | „Nysa” (11) | inż. Kazimierz Józefiak |
B54 | 1956–1963 | drobnicowiec | „Marceli Nowotko” (26) | inż. Kazimierz Józefiak |
B43 | 1962–1963 | drobnicowiec | „Simferopol” (7) | inż. Marian Zakrzewski |
B44 | 1963–1967 | drobnicowiec | „Murom” (22) | inż. Bronisław Pawłowski inż. Jan Zienkiewicz |
B40 | 1968–1970 | drobnicowiec | „Komunist” (18) | inż. Andrzej Gawęda inż. inż. Zdzisław Pieńkawa |
B448 | 1968 | drobnicowiec | „Seahawk” (1) | inż. Andrzej Gawęda |
B442 | 1968–1972 | drobnicowiec | „Konin” (9) | inż. Marian Zakrzewski |
B444 | 1970–1973 | drobnicowiec | „Amaralina” (10) | inż. Andrzej inż. Kazimierz Józefiak |
B459 | 1967–1968 | drobnicowiec | „Gdańsk” (6) | inż. Bronisław Pawłowski |
B431 | 1971–1973 | drobnicowiec | „Germa Lady” (26) | inż. Bronisław Pawłowski |
B46 | 1973–1975 | drobnicowiec | „Gleb Krzhizhanovskiy” (18) | inż. Sławomir Kubat inż. Jan Zienkiewicz |
B436 | 1973 | drobnicowiec | „Nikolay Novikov” (4) | inż. Ryszard Wójcik |
B438 | 1974–1979 | drobnicowiec | „Franciszek Zubrzycki” (11) | inż. Sławomir Kubat |
B540 | 1974–1977 | drobnicowiec | „Vlas Nichkov” (21) | inż. Tadeusz Deptała inż. Ryszard Wójcik |
B472 | 1974–1975 | drobnicowiec | „Kwidzyn” (3) | |
B41/II/7 | 1975 | drobnicowiec | „Aria Zar” (1) | inż. Ryszard Wójcik |
B434 | 1972–1973 | statek wielozadaniowy | „Ciudad de Manta” (5) | inż. Tadeusz Deptała inż. Wiesław Mirny |
B464 | 1976–1977 | statek wielozadaniowy | „Ciudad de Popayan” (3) | inż. Tadeusz Deptała inż. Wiesław Mirny |
B469 | 1977–1978 | statek wielozadaniowy | „Ciudad de Quito” (3) | inż. Tadeusz Deptała inż. Wiesław Mirny |
B349 | 1982–1984 | statek wielozadaniowy | „Cartagena de Indias” (6) | inż. Tadeusz Deptała inż. Wiesław Mirny |
B479 | 1977–1978 | drobnicowiec | „Bodrog” (4) | |
B346 | 1981–1984 | drobnicowiec | „Novabshah” (8) | inż. Ryszard Wójcik |
B348 | 1982–1984 | drobnicowiec | „Parandowski” (4) | |
B473 | 1976–1977 | drobnicowiec | „Cairnash” (3) | inż. Marian Zakrzewski |
B466 | 1977–1979 | drobnicowiec | „Stratheden” (6) | inż. Bronisław Pawłowski |
B341 | 1977–1978 | drobnicowiec | „Hein von Bargen” (3) | inż. Andrzej Gawęda |
B340 | 1978 | drobnicowiec | „Profesor Szafer” (1) | |
B342 | 1979 | drobnicowiec | „Fredro” (1) | |
B343 | 1979–1980 | drobnicowiec | „Ravidas” (6) | inż. Ryszard Wójcik |
B345 | 1979 | drobnicowiec | „Isla Salango” (2) | |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B481 | 1976–1986 | ro-ro | „Skulptor Konenkov” (10) | inż. Andrzej Gawęda inż. Zbigniew Gustowski |
B485 | 1985 | ro-ro | „Autoestada” (2) | inż. Wiktor Zieliński |
B489 | 1987–1988 | ro-ro | „Finnsailor” (2) | inż. Andrzej Gawęda |
B498 | 1990 | ro-ro | „Translubeka” (1) | inż. Andrzej Gawęda |
B501 | 1994–1995 | ro-ro | „Finnhansa” (4) | inż. Jerzy Wroński |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B552 | 1983–1986 | chemikaliowiec | „Prodicos” (6) | inż. Kazimierz Wojcieszek |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B70 | 1961–1963 | zbiornikowiec | „Bauska” (5) | inż. Andrzej Gawęda inż. Tadeusz Romańczuk |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B92 | 1983–1985 | zaopatrzeniowiec | „Neftegaz-25” (9) | inż. Mieczysław Gwiazda |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B60 | 1948–1954 | holownik | „BG-7” (4) | |
B424 | 1972 | statek badawczy | „Profesor Siedlecki” (1) | inż. Daniel Czekaj |
B99 | 1985–1986 | dźwigowiec | „Pavlin Vinogradov” (9) | inż. Andrzej Piłatowicz |
B494 | 1987 | prom pasażerski | „Stena Scandinavica” (1) | inż. Andrzej Rodziewicz inż. Jerzy Wroński |
Numer | Lata Budowy | Typ statku | Prototyp (liczba statków w serii) | Główni inżynierowie budowy |
---|---|---|---|---|
B79 | 1980–1984 | żaglowiec szkolny | „Pogoria” (2) | inż. Mieczysław Gwiazda |
B95 | 1985 | żaglowiec szkolny | „Dar Młodzieży” (1) | inż. Mieczysław Gwiazda |
B810 | 1987–1992 | żaglowiec szkolny | „Druzhba” (5) | inż. Mieczysław Gwiazda inż. Leszek Galic |
B97 | 1985 | żaglowiec badawczy | „Oceania” (1) | inż. Andrzej Gawęda |
Bibliografia:
Informacje Tadeusza Deptały.
Deptała Tadeusz, Gawęda Andrzej, Główni Inżynierowie Budowy – Główni Budowniczowie Typu Statku uczestniczący w budowie statków w Stoczni Gdańskiej w latach 1959–1997, Gdańsk 2021.
Frąckowiak Miłosz, Statki Stoczni Gdańskiej 1947–2013, Gdańsk 2020 [kopia maszynopisu z zasobów Karola Hajdugi].
Historia budownictwa okrętowego na Wybrzeżu Gdańskim, red. Edmund Cieślak, Gdańsk 1972.
Jarecki Edward, Stocznia Gdańska im. Lenina. Życie społeczno-polityczne w latach 1945–1984, Warszawa 1985.
Reference list. List of ships built in the years 1949–1994, up to 31 August 1994 [zestawienie uzupełnione wykazem jednostek wybudowanych do czasu upadłości Stoczni Gdańskiej].
Stocznia Gdańska jaką pamiętamy. Wspomnienia Stoczniowców, red. Andrzej Nawrocki i Zbigniew Szczypiński, cz. 1 i 2, Pelplin 2020–2021.
Trzeciak Andrzej, Stocznia Gdańska. Miejsca, ludzie, historie, Gdańsk 2020.