WOJTYCH TADEUSZ, aktor

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/5/5f/Tadeusz_Wojtych.jpg
Tadeusz Wojtych, 1963
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/e/eb/1_Tadeusz_Wojtych.jpg
Tadeusz Wojtych, 1963
Lucyna Legut, Zbigniew Bogdański i Tadeusz Wojtych (z lewej) w sztuce Testament psa, Teatr Wybrzeże, 1964
Hasło powstało dzięki Miastu Gdańsk

Partner redakcji

TADEUSZ WOJTYCH (10 VIII 1931 Lille, Francja – 9 VII 2021 Warszawa), aktor, obsadzany zazwyczaj w repertuarze komediowym. Studiował na Politechnice Gdańskiej (budownictwo mostów). Od 1954 dzięki Bogusławowi Kobieli występował w Bim-Bomie. Tam łączył pantomimiczne błazenady z politycznymi monologami autorstwa Sławomira Mrożka.

W latach 1957–1963 należał do zespołu Teatru Wybrzeże w Gdańsku, gdzie zagrał 23 role. Zadebiutował jako Osorio w Zielonym gilu Tirsa de Moliny w reżyserii Stanisława Milskiego (premiera 10 I 1958). W 1960 zdał eksternistycznie egzamin aktorski. Zagrał m.in. Grabarza Drugiego i Ozryka w Hamlecie Williama Shakespeare’a w reżyserii Andrzeja Wajdy (14 VIII 1960) oraz tytułowe role: Króla w sztuce Paula Emanuela Arène’a, Gastona Armanda de Caillaveta i Roberta de Flersa (15 VIII 1959) oraz doskonałego Błazna Filuta w Jonaszu i Błaźnie Jerzego Broszkiewicza w reżyserii Zbigniewa Cybulskiego i Bogusława Kobieli (7 XII 1959). Został doceniony za rolę Poety w Indyku Sławomira Mrożka w reżyserii Zbigniewa Bogdańskiego (10 VI 1961) oraz za kilka epizodów w Kaukaskim kole kredowym Bertolta Brechta w reżyserii Kazimierza Brauna (15 II 1963). Te dwie ostatnie pozycje przyniosły mu nagrody na III i V Festiwalu Teatru Polski Północnej w Toruniu (1961 i 1963).

W latach 1963–1975 pracował w Teatrze Polskim w Poznaniu, gdzie zagrał m.in. Eugeniusza w Tangu Sławomira Mrożka (11 IX 1965) i Figara w Weselu Figara Pierre’a de Beaumarchais’go w reżyserii Marka Okopińskiego (17 VI 1967), Artura Ui w Karierze Artura Ui Bertolta Brechta w reżyserii Jerzego Zegalskiego (23 II 1968). W latach 1975–1976 pracował w Teatrze im. Wojciecha Bogusławskiego w Kaliszu, 1976–1977 w Teatrze Polskim we Wrocławiu, od 1977 do 1991 należał do zespołu warszawskiego Teatru Syrena. Zagrał w około 70 filmach (role epizodyczne), m.in. w Quo Vadis Jerzego Kawalerowicza (2001), Pianiście Romana Polańskiego (2002), Katyniu Andrzeja Wajdy (2007) czy serialu Plebania, debiutując w Do widzenia, do jutra Janusza Morgensterna (1960). Występował w Teatrze Telewizji, m.in. jako Konkin w Pięknie Piotra Bednarskiego w reżyserii Izabeli Cywińskiej (27 X 1997) oraz jako Artur Rubinstein w jego sztuce Moje młode lata w reżyserii Andrzeja Piszczatowskiego (premiera 2 IX 2000).

Laureat m.in. plebiscytu na najpopularniejszego aktora scen poznańskich, zorganizowanego przez redakcję "Ekspressu Poznańskiego" (1967), Odznaki Honorowej Miasta Poznania (1969), Nagrody miasta Poznania za upowszechnianie kultury (1970), Srebrnego Medalu „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2009).

Mąż Barbary Rosłoniec-Wojtych (ur. 1951), tancerki Teatru Wielkiego w Warszawie i pedagoga w średniej szkle baletowej. Pochowany w grobie rodzinnym żony w Warszawie, na cmentarzu Bródnowskim. HD

Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii