GENERAŁ JÓZEF HALLER, okręt patrolowy

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/c/c2/1_Generał_Haller_patrolowiec.jpg
Patrolowiec „Generał Józef Haller”
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/f/f5/3_Patrolowiec_Generał_Haller.jpg
Patrolowiec „Generał Józef Haller”
Błąd przy generowaniu miniatury Chyba brakuje pliku /home/fundacjagdansk/domains/fundacjagdanska.hostingsdc.pl/public_html/images/4/4f/2_Generał_Haller,_patrolowiec.jpg
Patrolowiec „Generał Józef Haller”

„GENERAŁ JÓZEF HALLER”, pełnomorska jednostka patrolowa OPV (offshore patrol vessel) o numerze burtowym SG-301, pływająca we flocie Morskiego Oddziału Straży Granicznej. Wybudowana przez francuską stocznię SOCARENAM z siedzibą w Boulogne-sur-Mer. Jej partnerami w budowie patrolowca było Biuro Projektowe Mauric z Marsylii oraz firmy z Trójmiasta: NavireTECH i Baltic Operator, Marine Stal, Shipcon, Nauta-Stal, Stazen. Stępkę pod budowę kadłuba położono w 2021 przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal. Zbudowano w niej, przy udziale polskich podwykonawców, kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Uroczystość pierwszego podniesienia bandery i nadania imienia odbyła się 12 X 2023 w Kaszubskim Dywizjonie Straży Granicznej w Gdańsku- Westerplatte. Matką chrzestną nowego patrolowca została Marszałek Sejmu RP Elżbieta Witek.

Patrolowiec pełni zadania w ochronie zewnętrznych granic Unii Europejskiej (UE), przede wszystkim na Morzu Bałtyckim. Przeznaczony jest do udziału w połączonych wielozadaniowych operacjach morskich koordynowanych przez Europejską Agencję Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex), w tym do ujawniania prób przekroczenia morskich granic UE wbrew przepisom, przeciwdziałania nielegalnej migracji oraz transportowania przez morskie granice odpadów i szkodliwych substancji chemicznych, środków odurzających i substancji psychotropowych, materiałów niebezpiecznych, broni, amunicji i materiałów wybuchowych oraz towarów objętych podatkiem akcyzowym bez wymaganych zezwoleń. Jednostka przeznaczona jest także do akcjach ratowniczych, humanitarnych i innych zdarzeniach na morzu, a także do usuwania zanieczyszczenia środowiska morskiego. Wśród zadań jednostki znajduje się sprawowanie nadzoru nad obszarami morskimi, egzekwowanie przestrzegania przez statki przepisów obowiązujących na tych obszarach. Wyposażenie patrolowca pozwala na współpracę ze statkami powietrznymi straży granicznych i przybrzeżnych UE.

Długość całkowita patrolowca wynosi ok. 69,9 m, zanurzenie kadłuba ok. 4,5 m, szerokość 11,5 m. Na pokładzie przewidziano miejsce dla 35 osób, w tym 20 członków załogi stałej. Dodatkowo jednostka posiada możliwość ratowania rozbitków, w tym przy pomocy dwóch łodzi typu RIB. W części rufowej pokładu znajduje się miejsce na tymczasowe umieszczenie 250 osób w czasie do 24 godzin. W celu ochrony przed trudnymi warunkami atmosferycznymi na odkrytych pokładach są zamontowane czasowe osłony. Na pokładzie dziobowym umiejscowiono płaszczyznę do współpracy ze śmigłowcem (ewakuacja medyczna) i mogącą być platformą do operowania dronem. Autonomiczność jednostki wynosi minimum 12 dni z 35 osobami. Prędkość maksymalną określono na 19 węzłów, zasięg minimum na 2600 Mm przy prędkości ekonomicznej 9 węzłów.

Jednostka wyposażona jest w dwa kontenery 20-stopowe z wyposażeniem odpowiednim do realizacji zadań ratowniczych. Na jednostce zamontowane zostaną dwie armatki wodne o możliwości podania strumienia wody na odległość minimum 50 m w celu wsparcia akcji gaśniczych, w tym likwidacji pożarów na innych jednostkach i obiektach brzegowych. Z dwóch łodzi typu RIB jedna to łódź kabinowa interwencyjno-abordażowa, druga, z pokładem otwartym, przeznaczona jest do działań ratowniczo-interwencyjnych. Łodzie są zdolne do rozwinięcia maksymalnej prędkości odpowiednio minimum 35 i 30 węzłów z możliwością podjęcia i transportu na jednostkę minimum 10 rozbitków.

Jednostka posiada także hydrauliczny dźwig pokładowy, przeznaczony do załadunku kontenerów, zaopatrzenia i obsługi urządzeń likwidacji zanieczyszczeń ropopochodnych. Dla poprawy stateczności na patrolowcu zainstalowany jest system tłumienia przechyłów z wykorzystaniem zbiornika stabilizującego. Patrolowiec wyposażony jest w spalinowo-elektryczny układ napędowy. Napęd główny jednostki stanowią silniki elektryczne napędzające pędniki śrubowe o stałym skoku osadzone na obrotowych kolumnach (azymutalne). W celu poprawienia własności manewrowych na dziobie zamontowany został pędnik strumieniowy (ster strumieniowy). Na jednostce zainstalowany jest system oczyszczania ścieków i wód zęzowych oraz system wytwarzania wody słodkiej z morskiej. Krzysztof Wójciak








Bibliografia:
Strona internetowa Morskiego Oddziału Straży Granicznej, „Nowoczesna jednostka pływająca dla MOSG” 5 X 2020, htps://www.morski.strazgraniczna.pl.
Strona internetowa Morskiego Oddziału Straży Granicznej, „Patrolowiec dla Straży Granicznej już na wodzie” 29 VI 2022, htps://www.morski.strazgraniczna.pl.
Strona internetowa Morskiego Oddziału Straży Granicznej, „Najnowocześniejszy patrolowiec SG-301 odebrany” 25 IX 2023, htps://www.morski.strazgraniczna.pl.

Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii