KALWAJTYS ANNA, artystka wizualna, performerka
< Poprzednie | Następne > |
ANNA KALWAJTYS (ur. 15 X 1979, Kętrzyn), artystka wizualna, performerka. W latach 1999–2005 studiowała w Akademii Sztuk Pięknych (ASP) w Gdańsku, gdzie uzyskała dyplom w pracowni Grzegorza Klamana, a w okresie 2004–2007 w ASP w Poznaniu, w pracowniach kierowanych przez Jana Berdyszaka (dyplom z wyróżnieniem) i Izabellę Gustowską. W 2006 przebywała w Zagrzebiu, studiując na Wydziale Animacji i Nowych Mediów tamtejszej uczelni artystycznej. W 2015 uzyskała stopień doktora sztuk plastycznych za pracę BBL Bios – Laboratorium Ciała, zrealizowaną również pod kierunkiem Grzegorza Klamana.
Aktywna twórczo od 2002. Pierwszy performans zrealizowała w znajdującej się na terenie stoczni Modelarni, działającej przy Instytucie Sztuki Wyspa. Autorka indywidualnych i grupowych performansów, prezentowanych w Polsce i za granicą, między innymi na Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Efemerycznej „Konteksty” w Sokołowsku, Międzynarodowym Festiwalu Sztuki „Interakcje” w Piotrkowie Trybunalskim, Festiwalu Improwizacji „Dzianie się” w Olsztynie, Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, w Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu, Gdańskiej Galerii Miejskiej, a także w Japonii, Hongkongu, Chinach, Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Izraelu i na Grenlandii. Wraz z Dorotą Androsz i Katarzyną Pastuszak współtworzyła grupę Offelia Collectif, współpracowała także z Teatrem Amareya przy realizacji projektu performatywnego Nomadka. Współtwórczyni wydanej pod koniec maja 2020 przez ASP „Gazety dedykowanej wszystkim czującym istotom” „Death of the Patriarchy” i opartego na tytułowej idei performansu „AnarchoPornoOpór” wystawionego w BWA w Bydgoszczy 28 VIII 2020 oraz na Festival de Performance CuerpAs Internacional ONLINE w Chile (30 X – 1 XI 2020). „Death of the Patriarchy” zaowocowała także kolejnym performansem „Znak Ostrzegawczy” na festiwalu FNAF Export w Gdańsku 6 X 2021 oraz wystawą-performansem-sympozjum 15 XI 2021 w ASP.
Jej performanse odnoszą się do kwestii cielesności i biologiczności człowieka, procesu budowania kulturowej tożsamości, wykluczenia słabszych jednostek ze społeczeństwa, granicznych sytuacji egzystencjalnych. Prace, które tworzy, często odczytywane są w perspektywie krytyki feministycznej, tradycji sztuki krytycznej oraz posthumanizmu. Mieszkała w Warszawie, następnie w Gdańsku, słuchaczka (2022) Międzywydziałowych Środowiskowych Studiów Doktoranckich gdańskiej ASP.