STOCZNIA GDAŃSKA. DROBNICOWCE SERII B43

Z Encyklopedia Gdańska
Skocz do: nawigacji, wyszukiwania

< Poprzednie Następne >

DROBNICOWCE SERII B43. Polskie statki handlowe o nośności 1230 DWT, drobnicowce typu B43, budowane w Stoczni Gdańskiej w latach 1961–1963. Przeznaczone były do przewozu drobnicy (m.in. ziarna, wełny). Jednostka typu B43 była motorowcem pełnopokładowym, jednośrubowym z międzypokładem ciągłym, z krótkimi rufówką i dziobówką. Kadłub statków miał spawaną konstrukcję, choć posiadał kilka szwów nitowanych. Śruba napędowa o wzmocnionej wytrzymałości i średnicy 5,20 m wykonana była z brązu; na statku umieszczono zapasową – staliwną. Statek posiadał pięć ładowni, trzy przed siłownią, a dwie za nią. Siłownia położona była na śródokręciu. Zastosowano pokrywy szerokich luków typu MacGregor. Statki wyposażone były w trzy maszty dwunożne, dwie pary masztów kolumnowych oraz bomy (jeden – 60 ton, cztery – 10 ton, dwanaście – po 5 ton, dwa – po 3 tony). Bomy były obsługiwane przez 18 wind ładunkowych o napędzie elektrycznym. Ponadto posiadał windę kotwiczną, elektryczny kabestan oraz elektrohydrauliczną maszynę sterową.

Głównym projektantem typu B43 był Zenobiusz Oleszko wraz z Andrzejem Kuciarą oraz Marianem Świebodą. Funkcję głównego inżyniera budowy głównego inżynier budowy serii B43 pełnili inż. Marian Zakrzewski oraz Zdzisław Pieńkawa. Drobnicowce były budowane w jednym wariancie na pochylniach Wydziału K-2 (Wydział Montażu Kadłubów „A”), którego kierownikiem był Karol Hajduga. Prototypowym statkiem serii B43 m/s „Simferopol” (B43-I/1).

Statki miały długość 154,85 m; szerokość – 20,20 m; wysokość burty – 11,80 m; zanurzenie – 8,92 m. Rozwijały prędkość maksymalną do 17,1 węzła. Drobnicowce wyposażono w silnik spalinowy jako napęd główny. Były to silnik Fiat-Sulzer 6RD76 o mocy 7800 KM (przy 119 obrotach na minutę). W trakcie prac nad serią mocno skrócono cykl produkcji. Pierwszy statek budowano przez 17 miesięcy, a ostatni wyposażony w Stoczni Gdańskiej – przez dziewięć miesięcy. Drobnicowce miały zasięg pływania do 10 000 mil morskich, załoga liczyła 56 osób. Pomieszczenia mieszkalne wyposażono w klimatyzację. MTO

Drobnicowce typu B43 (12300 DWT) wybudowane w Stoczni Gdańskiej w latach 1961–1963
Numer Nazwa Położenie stępki Wodowanie Oddany do użytku Armator Kraj Matka chrzestna
B43-I/1 „Simferopol” 22 IV 1961 6 IX 1961 9 IX 1962 Sudoimport ZSRR Agnieszka Szczuka, żona dyrektora administracyjnego Stoczni Gdańskiej Andrzeja Szczuki
B43-I/2 „Slavsk” 17 VI 1961 31 XII 1961 31 X 1962 Sudoimport ZSRR
B43-I/3 „Slutsk” 23 XI 1961 24 V 1962 28 XII 1962 Sudoimport ZSRR
B43-I/4 „Sovetsk” 1 II 1962 30 VI 1962 31 XII 1962 Sudoimport ZSRR
B43-I/5 „Semipalatinsk” 28 V 1962 27 X 1962 25 V 1963 Sudoimport ZSRR
B43-I/6 „Sudzha” 31 X 1962 3 IV 1963 17 VIII 1963 Sudoimport ZSRR
B43-I/7 „Salavat” 6 IV 1963 7 IX 1963 20 XII 1963 Sudoimport ZSRR
MTO






Bibliografia:
Informacje Tadeusza Deptały, Karola Hajdugi, Zygmunta Tyski.
Deptała Tadeusz, Typy statków ze Stoczni Gdańskiej, Gdańsk 2017 (maszynopis w zbiorach autorki).
Frąckowiak Miłosz, Statki Stoczni Gdańskiej 1947–2013, Gdańsk 2020 (maszynopisu z zasobów Karola Hajdugi w zbiorach autorki).
Historia budownictwa okrętowego na Wybrzeżu Gdańskim, red. Edmund Cieślak, Gdańsk 1972.
Historia Stoczni Gdańskiej, red. Konrad Koch, Jakub Kufl, Wojciech Polak, Przemysław Ruchlewski, Magdalena Staręga, Andrzej Trzeciak, Gdańsk 2018.
Jarecki Edward, Stocznia Gdańska im. Lenina. Życie społeczno-polityczne w latach 1945–1984, Warszawa 1985.
Reference list. List of ships built in the years 1949–1994, up to 31 August 1994 (zestawienie uzupełnione wykazem jednostek wybudowanych do czasu upadłości Stoczni Gdańskiej).
Wojciechowski Henryk, Stocznia Gdańska. Fakty i liczby, Gdańsk 1968.



Osobiste
Przestrzenie nazw

Warianty
Widok
Działania
Partner Główny



Wydawca Encyklopedii Gdańska i Gedanopedii


Partner technologiczny Gedanopedii