STOCZNIA GDAŃSKA. MASOWCE SERII B30
MASOWCE SERII B30 o nośności 2540 DWT budowane były w Stoczni Gdańskiej w latach 1948–1954. Były to jednostki przeznaczone do przewozu eksportowanego węgla oraz importowanej rudy żelaza. Od funkcji statku wzięła początek jego potoczna nazwa: rudowęglowiec.
Projekt został wykonany w Centralnym Biurze Konstrukcji Okrętowych pod kierunkiem mgr inż. Henryka Giełdzika oraz mgr inż. Sławomira Peszkowskiego. W zespole projektowym znaleźli się m.in. późniejsi profesorowie Politechniki Gdańskiej (PG) Jerzy Pacześniak oraz Janusz Staszewski. Przetłumaczono, a następnie wykonano adaptację dokumentacji technicznej otrzymanej ze stoczni Augusta Normande w Le Havre we Francji.
Zespół napędowy dla tego statku opracował zespół prof. Adolfa Polaka, w skład którego weszli współpracownicy z Katedry Elementów Maszyn PG – Jan Brosch, Tadeusz Gerlach, Kazimierz Zygmunt, Henryk Więckiewicz oraz studenci Kazimierz Iwanowski, Ryszard Maciakowski, Henryk Pleta oraz Jan Madejski. Zachowała się przedwojenna dokumentacja maszyny parowej dla statku „Olza”, niemniej napęd główny dla jednostek typu B30 miał większą moc niż projektowana maszyna dla „Olzy”. Silnik dostarczyły Zakłady Urządzeń Technicznych "Zgoda" w Świętochłowicach. Napęd stanowiła maszyna parowa tłokowa Lentz-MI8A (1300 KM przy 125 obrotach na minutę).
W Katedrze Kotłów Parowych PG pod kierunkiem prof. Antoniego Kozłowskiego
opracowano projekt okrętowego kotła parowego systemu Howden-Johnson. Kotły opalane były węglem. Wdrożono go do produkcji i były montowane po dwa na jednostkach B30.
Funkcję budowniczego pierwszego statku w serii pełnił Jerzy Doerffer. Jednostka typu B30 to statek jednośrubowy (śruba wykonana z brązu; zapasowa była staliwna i była umieszczona na pokładzie), z pokładem szańcowym, o konstrukcji nitowano-spawanej. Kadłub wzmocniony został przeciwlodowo. Maszynownia znajdowała się w części rufowej. Pomieszczenia dla załogi maszynowej znajdowały się w części rufowej, natomiast załogę pokładową umieszczono w nadbudówce na śródokręciu. Na rufie znajdowały się dwie drewniane łodzie ratunkowe, które mogły przyjąć 45 osób. Statek posiadał cztery ładownie (611,6 m³; 961,4 m³; 1090,1 m³; 1002,6 m³) oraz bunkier węglowy (265 m³). Zastosowano na nim zbiorniki szczytowe. Był wyposażony w dwa bramowe maszty, osiem bomów o udźwigu po trzy tony, osiem parowych wind ładunkowych.
Statki miały długość 87,00 m; szerokość na wręgach – 12,30 m; wysokość pokładu górnego – 5,80 m; zanurzenie do znaku ładunkowego – 5,41 m. Rozwijały prędkość do 11 węzłów. Od B30/7 s/s „Zaporozhye” nastąpiły zmiany konstrukcyjne. Usunięto zbiorniki szczytowe, co zwiększyło nośność do 2620 DWT, a liczbę załogi zwiększyło z 28 do 38. Od B30/16 s/s „Minusinsk” załoga liczyła 45 osób. W trakcie prac nad serią mocno skrócono cykl produkcji. Pierwszy statek budowano przez 19 miesięcy, ostatni przez osiem miesięcy. Wybudowano 29 jednostek tego typu, z czego pięć dla polskiego armatora, Polskiej Żeglugi Morskiej, a 24 dla radzieckiego Sudoimportu. Statki były budowane według przepisów Lloyd’s Register of Shipping pod nadzorem Morskiego Rejestru ZSRR. 20 statków typu B30 zostało zbudowanych na pochylniach A1, A2, A3 i A4. Pozostałe dziewięć zbudowano na pochylniach B2 i B3. Prototypowym statkiem serii B30 był s/s „Sołdek”, zbudowany na pochylni A2. Rudowęglowiec o numerze B30/01 był pierwszym statkiem pełnomorskim statkiem zbudowanym w Polsce po II wojnie światowej.
Numer | Nazwa | Położenie stępki | Wodowanie | Oddany do użytku | Armator | Kraj | Matka chrzestna |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B30/01 | „Sołdek” | 3 IV 1948 | 6 XI 1948 | 21 X 1949 | Polska Żegluga Morska | Polska | Helena Sołdek |
B30/02 | „Jedność Robotnicza” | 3 IV 1948 | 12 XII 1948 | 29 XII 1949 | Polska Żegluga Morska | Polska | Marcjanna Fornalska |
B30/03 | „Brygada Makowskiego” | 15 V 1948 | 27 III 1949 | 20 IV 1950 | Polska Żegluga Morska | Polska | |
B30/04 | „Pervomaysk” | 15 VII 1948 | 24 IV 1949 | 29 VI 1950 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/05 | „Pstrowski” | 25 VIII 1948 | 29 VI 1949 | 14 XII 1950 | Polska Żegluga Morska | Polska | |
B30/06 | „Wieczorek” | 8 XII 1948 | 10 IX 1949 | 31 XII 1953 | Polska Żegluga Morska | Polska | |
B30/07 | „Zaporozhye” | 9 III 1950 | 24 X 1950 | 27 IV 1951 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/08 | „Krivoy Rog” | 25 V 1950 | 10 II 1951 | 30 III 1952 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/09 | „Kramatorsk” | 25 V 1950 | 24 III 1951 | 27 IV 1952 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/10 | „Makeyevka | 7 IX 1950 | 29 VII 1951 | 14 IX 1952 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/11 | „Gorlovka” | 9 IX 1950 | 8 XII 1951 | 7 X 1952 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/12 | „Novoshakhtinsk” | 24 II 1951 | 3 III 1952 | 9 XII 1952 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/13 | „Solikamsk” | 31 III 1951 | 12 IV 1952 | 23 XII 1952 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/14 | „Kurgan” | 30 III 1952 | 25 IX 1952 | 24 IV 1953 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/15 | „Zlatoust” | 3 V 1952 | 29 IX 1952 | 31 III 1953 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/16 | „Minusinsk” | 11 VIII 1952 | 20 II 1953 | 15 VII 1953 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/17 | „Pavlodar” | 15 IX 1952 | 3 III 1953 | 30 VI 1953 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/18 | „Enekievo” | 28 IX 1952 | 1 V 1953 | 25 IX 1953 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/19 | „Nikitovka” | 30 IX 1952 | 26 VI 1953 | 26 IX 1953 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/20 | „Novocherkassk” | 19 III 1953 | 15 IX 1953 | 12 XII 1953 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/21 | „Volnovakha” | 9 IV 1953 | 8 X 1953 | 15 XII 1953 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/22 | „Vytegra” | 1 VI 1953 | 7 XII 1953 | 10 III 1954 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/23 | „Tovda” | 5 VIII 1953 | 31 XII 1953 | 25 III 1954 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/24 | „Kalar” | 25 IX 1953 | 9 III 1954 | 28 V 1954 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/25 | „Azovstal” | 29 X 1953 | 31 V 1954 | 29 VI 1954 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/26 | „Tkvarcheli” | 2 I 1954 | 30 IV 1954 | 30 VII 1954 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/27 | „Zangenzur” | 1 II 1954 | 31 V 1954 | 31 VIII 1954 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/28 | „Malaya Zemlya” | 25 III 1954 | 21 VII 1954 | 20 X 1954 | Sudoimport | ZSRR | |
B30/29 | „Persyaslav Khmielnitskiy” | 9 IV 1954 | 31 VIII 1954 | 21 XII 1954 | Sudoimport | ZSRR | |
Bibliografia:
Informacje Tadeusza Deptały, Karola Hajdugi, Zygmunta Tyski.
Deptała Tadeusz, Typy statków ze Stoczni Gdańskiej, Gdańsk 2017 (maszynopis w zbiorach autorki).
Frąckowiak Miłosz, Statki Stoczni Gdańskiej 1947–2013, Gdańsk 2020 (maszynopisu z zasobów Karola Hajdugi w zbiorach autorki).
Historia budownictwa okrętowego na Wybrzeżu Gdańskim, red. Edmund Cieślak, Gdańsk 1972.
Historia Stoczni Gdańskiej, red. Konrad Koch, Jakub Kufl, Wojciech Polak, Przemysław Ruchlewski, Magdalena Staręga, Andrzej Trzeciak, Gdańsk 2018.
Jarecki Edward, Stocznia Gdańska im. Lenina. Życie społeczno-polityczne w latach 1945–1984, Warszawa 1985.
Reference list. List of ships built in the years 1949–1994, up to 31 August 1994 (zestawienie uzupełnione wykazem jednostek wybudowanych do czasu upadłości Stoczni Gdańskiej).
Wojciechowski Henryk, Stocznia Gdańska. Fakty i liczby, Gdańsk 1968.